viernes, 21 de octubre de 2011

Comenius


Teòleg, filòsof i pedagog de l'actual República Txeca.

Conegut com el Pare de la Pedagogia, ja que Comenius va ser qui va fer de la pedagogia una ciència autònoma.  Està convençut de la importància de l'educació per al desenvolupament de les persones i és l'iniciador de les il·lustracions als llibres i de la utilització del teatre a les aules. Fa un esforç per a que el coneixement arribi a tothom, homes i dones, sense maltractes i buscant la motivació dels alumnes.



«La actualidad más sorprendente de Comenius radica en haber asentado los fundamentos de la educación para todos los hombres y para todos los pueblos. Al escribir su Didáctica Magna, contribuyó a crear una ciencia de la educación y una técnica de la enseñanza, como disciplinas autónomas. Es en definitiva uno de esos autores a los que no es necesario corregir para modernizarlos. Basta solamente con traducirlos.»  (Jean Piaget)






Proposta pedagògica
  • Coneixement com a aptitud innata de les persones. Deixa de banda la idea de que el coneixement és per a aquells il·luminats o pels que formen part de l’elit. Creació del concepte "escola popular"
  • Considera l'educació com el camí cap a la pau.
  • El seu mètode pedagògic té com a base els processos naturals d'aprenentatge com la intuïció, l'observació, els sentits i la raó.
  • Eliminació de la violència en el procés educatiu.
  • Obligació de cursar l'educació primària.
  • Educació comprensiva, no memorística.
  • L'aprenentatge és un procés que dura tota la vida.
  • L'home ha de desenvolupar totes les seves habilitats i potencialitats a més a més de la raó.
  • Escola per a tothom: homes i dones.
  • L'educació ha de començar a casa, amb la família. Educació de les mares per tal de que eduquessin als seus fills.
  • Roba, llibres i material escolar gratuït per las més necessitats.
  • Aprenentatge a través de la natura i amb la llengua materna (no amb llatí. Rebutja els clàssics).
  • Dóna gran importància a l'educació infantil, quan el nen construeix les fonaments de la seva educació.
  • Un mestre per a un grup d'alumnes de la mateixa edat.
  • Els alumnes de l'escola han de ser dividits per nivells.
  • Calendari escolar únic.
  • Lectures adaptades a l'edat i amb imatges.
  • Idea de aprenentatge com a joc.
  • Escoles amb pati, jardins i espais oberts.
Text basat en la informació obtinguda de: http://www.uhu.es/cine.educacion/figuraspedagogia/0_comenius.htm

    No hay comentarios:

    Publicar un comentario