viernes, 21 de octubre de 2011

Ovide Decroly i Maria Montessori

Ovide Decroly. Metge, neuròleg i psiquiatra belga. Al 1907 crea l'École de l'Ermitage sota el lema "l'escola per a la vida i a travé de la vida". També crea una escola per a nens amb retràs mental.

Denfensa que l'infant porta una herència i un impuls de vida i que també rep una herència cultural.
El nen té unes necessitats primàries (biològiques) i tendències socials amb personalitat (psicosocial).

Idea els centres d'interès, un mètode pedagògic que consisteix en centrar els temes d'estudi d'acord amb els interessos dels nens a cada edat. 
La seva principal aportació és definir pedagógica i psicològicament el concepte de globalització. Segons aquesta, el pensament del nen no és analític sinó sintètic. És a dir, percep un tot complet i no parts.

A partir del concepte de globalització es formulen els centres d’interés (el nen aprèn el que li interessa, de les seves necessitats). Basa l’educació en l’activitat i en aquests centres d’interès están totes les àrees d’estudi. Cal conectar interessos dels nens i continguts a treballar en els centres d’interès.

Per Decroly els centres d'interès dels nens són:
- necessitat d'alimentar: aliment, respiració, ...
- necessitat de protegir-se de la intempèrie:
- necessitat de defensar-se contra els perills i enemics
- necessitat d'acció, alegria i vida en societat.

Aquest tipus de planificació es centra en el mètode i els seus passos:

1- Observaió
2- Associació
3- Expressió

L'obervació posa a l'alumne en contacte amb els objectes i els fets, per mitjà dels sentits i l'experiència immediata. Aquesta activitat permet que la primera aproximació als objectes sigui, global, i que només després de l'activitat mental de l'associació d'idees, s'arribi a l'adquisició dels conceptes específics, que després es podran expressar.
Associació. En el espai, el temps, les necessitats de l'home, en la relació causa-efecte, etc.
Expressió. Lectura, escriptura, traball manual, dibuix, cálcul...

En el mètode el material principal és el joguet natural. Poden ser pedres, botons, papers, joc intel·ectuals, visuals, motrius, etc.

Aprenadre de la natura, l'educació moral: bé, bondat i bellesa. Partidari de la república escolar: els infants prenen decisions en assamblea.

Maria Montessori (1870-1952). Doctora, metgessa i antropòloga italiana. Elabora pedaogia científica, partint de l'observació i el mètode científic. Elabora els seus materials i la seva filosofia. Al 1907 Montessori estableix la primera Casa dels Nens, la Casa del Bambini a Roma.

Maria Montessori es va exiliar a l'Índia quan la dictadura de Mussolini durant la Segona Guerra Mundial, ja  que rebutjava comprometre els seus principis i convertir a els nens en petits soldats. Montessori va viure la resta de la seva vida als Països Baixos.


Els materials didàctics
Desenvolupa materials didèctics que ajudin al bon desenvolupament i implantació del seu mètode. Aquest material didàctic pretén ensenyar, estimular als nens a l'aprenentatge.  Aquest material intenta captar l'atenció del nen i guiar aquest interès cap a l'aprenentatge i aquests han de ser adecuats a les necessitats innates de cada nen.
Aquests materials poden ser utilitzats de forma individual o en grup. Fer-ho amb grup assegura la comunicació, l'intercanvi d'idees, l'ètica, etc.
Cada activtat amb el material està pensada per a que el nen, s'enadoni per ell mateix de que ha completat l'activitat incorrectament (peces que sobren, que falten, que no es poden col·locar bé, etc). Són materials autocorrectius.

El nen observa tot allò que l'envolta, allò que creix com les plantes i d'aquesta manera obren la ment a la ciència. L'expressió crativa es fomenta amb els colors, la pintura, les figures geomètriques, diferents textures...
Agrupa els materials sensorials segons els sentits.


El mestre ha de ser un guía i ajudar a cada nen amb les seves necessitats quan demani ajuda. Al nen se li ha de transmetre el sentiment de ser capaços d'actuar sense dependre constanment  dels adults. D'aquesta manera aprenen a pensar per ells mateixos i a ser creatius i curiosos. 

Utilització del joc del silenci. 
La regularitat: els hàbits. Les hàbits són automatismes i tenen la voluntat de aprendre'ls.
La higiene

L'aprenentatge arriba quan s'arriba al moment llindar de la maduració. El llindar de maduració és el moment màxim i adequat per fer una acció. Compensar quan es perd aquest moment costa. Un nen que no camina a l'any, ni als dos anys li costarà més aprendre a caminar.


Maria Montessori, una vita per i bambini
Itàlia, 2007. Dir: Gianluca Maria Tavarelli.
És una minisèrie que recorre la vida de Maria Montessori, la gran pedagoga i educadora italiana, que profunditza en la seva vida privada.

http://uploaded.to/file/v0ce7syc Pàgina web on es poden descarregar les dues parts de la minisèrie.

Obra
La descoberta de l'infant (1909)
El mètode Montessori (1939)
Antropologia pedagògica (1910)

No hay comentarios:

Publicar un comentario