jueves, 20 de octubre de 2011

L'École Nouvelle Progressive Education

Les idees educatives froebelianes (Friedrich Fröbel) són introduides i disseminades per Pedro de Alcántara i altres, l'últim terç del segle XIX en el marc de la Insitución Libre de Enseñanza. A principis del segle XX, l'Escola Nova impulsa la Educació infantil. 


L'escola Nova apareix davant les necessitats de canvi del model escolar i es basa en la fomentació en el coneixement científic.

L'enciclopèdia catalana defineix Escola Nova de la següent manera:
Tipus d'escola derivat del moviment de renovació escolar i pedagògica que portà aquest mateix nom, iniciat al final del s. XIX per A. Ferrière i desenvolupat al primer terç del s. XX als països europeus de 
democràcia formal (França, Bèlgica, Itàlia, el Regne Unit i Suïssa) i àdhuc als EUA.


Aquest tipus d'escola suposa la superació de l'escola autoritària tradicional i l'aportació de nous mètodes pedagògics (Montessori, Decroly, Dewey, etc) que fomenten l'activitat de l'infant.
Aquest moviment busca fer de l'educació escolar un ambient de llibertat que afavoreixi l'aprenentatge i la formació dels infants. 

 Els precursors Escola Nova: 
   Comenius (1635). La didàctica artifici per a ensenyar a tots totes les coses.
   Herbart (1806). La pedagogia derivada de la fi de l'educació.
   Pestalozzi (1800). Fer escola dia a dia. Crompomís per l'infant.


Els reformadors socials:
Josep de Calassanç (1592): escola per a nens pobres.
Jean-Baptiste de la Salle (1684): escoles cristianes.
Marcelin de Champagnat (1817): escoles rurals. Fundador dels Maristes.
Giovanni Bosco (1853). Fundador Salesians. Tallers d'oficis professionals.

NO SÓN PEDAGOGS!

Rehabitització i reeducación científica
Juan- Pablo Bonet (1620): llenguatge dels signes.
Jean-Gaspard Itard (1801): l'infant salvatge.

Els renovadors Escola Nova:
   Fröbel
   Parker
   Dewey
   Decroly
   Montessori
   Ferrière

Al 1901 s'introdueix aquest model als Països Catalans i s'esté rapidament amb l'aparició d'escoles privades que el segueixen. També ajuden a aquesta expansió la Mancomunitat de Catalunya i l'ajuntament de Barcelona. 

Al 1936 es fa oficial amb l'establiment del CENU (Consell de l'Escola Nova Unificada). El CENU va ser una institució que tenia la finalitat de crear una escola nova, gratuïta, única, laica, amb coeducació i en llengua catalana.

No hay comentarios:

Publicar un comentario