”Lo primero que influye es la personalidad del educador, lo segundo, su manera de obrar, sólo en tercer lugar, lo que dice” (Rudolf Steiner)
“La naturaleza hace del hombre un ser natural,
la sociedad hace de él, un ser social,
sólo el hombre es capaz de hacer de si
un ser Libre” (Rudolf Steiner)
"Sólo aquello que por medio de mi trabajo se transforma en mi mismo, sana, nutre y libera al niño".
(Rudolf Steiner)
La pedagogia Waldorf té com a finalitat el desenvolupament de cada individualitat. La seva concepció de l’ésser humà és àmplia i integral. D’aquí que la seva metodologia facilita el desplegament de les capacitats i habilitats pròpies de l’infant i del jove. Aquesta pedagogia dóna la mateixa importància als continguts com als processos per arribar-hi. Així es veu reflectit en la citació de Rudolf Steiner, qui n’és fundador:
“En la vida, més valuós que el saber és el camí que es fa per a adquirir-lo”.
No hi ha cap pressa per als aprenentatges, la classe prncipal és de unes dues hores. Importància del taller, de l'art, de l'hort i del joc motriu. Pràctica de la eurítmia, intruments musicals, rituals interioritzadors, etc.
No hi ha cap pressa per als aprenentatges, la classe prncipal és de unes dues hores. Importància del taller, de l'art, de l'hort i del joc motriu. Pràctica de la eurítmia, intruments musicals, rituals interioritzadors, etc.
Rudolf Steiner va néixer l’any 1861 a Kraljevec (en aquella època pertanyia a Àustria) i va morir l’any 1925 a Dornach, Suïssa.
Estudia Goethe i la seva teoria del coneixement. A través d’aquest coneixement, desenvolupa una antropologia filosòfica (anomenada Antroposofia). L’Antroposofia permet un accés transversal a tots els sabers: científics, humanístics i religiosos, i que té en compte l’evolució de la humanitat en les diferents cultures i pobles fins a l’actualitat.
El seu pensament i la seva activitat docent va influir en la vida cultural europea del seu temps i va per- metre la renovació en diferents àmbits del coneixement: les
ciències naturals, la medicina antroposòfica, la farmacopea, l’agricultura biodinàmica, l’arquitectura orgànica, la trifor- mació social, l’art com a eina d’autoconeixement, la pedagogia terapèutica i la pedagogia Waldorf.
Concepte d’escola:
“L’escola és un lloc de trobada entre dues generacions, que s’ensenyen mútuament... un espai de reflexió on l’ordre establert, més que perpetuar- se, pot renovar-se, acollint els nous impulsos evolutius de cada nova generació“.
Els anys 1918-1919, Steiner va dur a la pràctica les seves idees sobre la pedagogia creant l’escola Waldorf. Una educació basada en la naturalesa de l’ésser humà i en la divisa de Llibertat, Igualtat i Fraternitat, però disposant cada cosa al seu lloc.
A Bellaterra trobem l’escola Waldorf el Til·ler. El seu objectiu és l’educació dels infants i joves seguint els principis de la pedagogia Waldorf. Segueix els següents models:
Objectius de l’escola
- Respectar la individualitat i les etapes de desenvolupament dels nostres infants i joves.
- Fomentar la tolerància i el respecte com actitud vital de tota la comunitat educativa.
- Suscitar ja en els infants la llibertat de pensament per evitar que es facin ressò de tot sectarisme.
- Cultivar en els infants el desig de descobrir i d’aprendre.
- Desenvolupar el sentit pràctic, manual i social dels infants, així com les seves capacitats imaginatives, artístiques i cognitives.
- Desenvolupar un lligam amb el nostre entorn, la nostra pròpia cultura i la nostra època.
- Preparar els infants per al seu lloc socialment, desenvolupant les seves capacitats pròpies el sentit d’iniciativa, la creativitat i la responsabilitat.
- Teixir una coherència educativa entre els adults responsables dels infants.
- Gestionar de manera autònoma i transparent el centre i seguint pautes ecològiques.
- Fomentar la participació creativa en la gestió del centre d’acord a les màximes d’igualtat, llibertat i fraternitat.
- Contribuir al treball de reflexió i al desenvolupament de la recerca educativa.
- Cultivar una dinàmica de formació permanent.
Opinions sobre la pedagogía Waldorf
“La creació d’un centre d`educació primària i secundària Waldorf a Barcelona seria un esdeveniment molt positiu per a la cultura del país. A través d’una escola Waldorf es podria transmetre una peda- gogia basada en el respecte per la natura, en el desenvolupament espiritual de l’individu i, sobretot, s’obriria a Catalunya la porta a una comprensió no exclusivament materialista i mecanicista de les ciències”.
Dr. Phil. Octavi Piulats. Universitat de Barcelona
Vaig relacionar de seguida aquest Antroposofisme explicat a classe amb la visita que vaig fer a el Goetheanum durant un estiu a Suïssa. El Goetheanum és un gran edifici situat a Dornach. Recordo una visita interessant i uns estética impressionant del lloc. Aquest edifici és la seu de la Societat antroposòfica universal i la seva edificació va ser dirigida per Rudolf Steiner que, com ja he dit abans, és el fundador de la Antroposofia. Relaciono el seu nom: Goetheanum amb el gran interès que va despertar aquest autor alemany a Steiner. Com ja he dit abans, la teoria del coneixement de Goethe li va cridar molt l'atenió.
L'any 1913 es va contruir el primer edifici de fusta, però degut a un incendi provocat es va haver de contruir un segon entre 1924 i 1928. Al voltant d'aquest Goetheanum continuent havent edifcis de fusta amb una estètica molt semblant al primer, però aquest segon és contruit amb ciment armat.
Aquests edificis pretenen ser un reflex de les teories antroposòfiques. A l'actual Goetheanum hi ha sales de conferències, uns auditoris, bilbioteques i espais administratius de la societat Atroposòfica.
L'arquitecutra del edifici, i dels que l'envolten, és una arquitectura que es caracteritza per la fugida de l'angle recte. A l'interior podem veure l'utilització de bitralls, d'estructures de fustes i de escultures de fusta i formigó que donen a l'edifici un aire i un ambient especial.
L'any 1913 es va contruir el primer edifici de fusta, però degut a un incendi provocat es va haver de contruir un segon entre 1924 i 1928. Al voltant d'aquest Goetheanum continuent havent edifcis de fusta amb una estètica molt semblant al primer, però aquest segon és contruit amb ciment armat.
Aquests edificis pretenen ser un reflex de les teories antroposòfiques. A l'actual Goetheanum hi ha sales de conferències, uns auditoris, bilbioteques i espais administratius de la societat Atroposòfica.
L'arquitecutra del edifici, i dels que l'envolten, és una arquitectura que es caracteritza per la fugida de l'angle recte. A l'interior podem veure l'utilització de bitralls, d'estructures de fustes i de escultures de fusta i formigó que donen a l'edifici un aire i un ambient especial.





No hay comentarios:
Publicar un comentario